Prievidza predbehla väčšie mestá, bude mať zelený bike sharing

 

Ekologizácia dopravy v slovenských mestách je a stále viac bude nevyhnutnosťou, málokde sa však zatiaľ podarilo prepracovať od slov k činom. Ak sa nájde svetlá výnimka a v uliciach sa objavia bicykle, ktoré je možné si na prepravu po meste požičať, zväčša to nie je zásluha samosprávy, ale dôsledok neutíchajúceho nadšenia aktivistov alebo pokus o „zelené“ podnikanie. Nadšenie pre zelenú dopravu a pokus spojiť ho s podnikaním vyústilo do projektu Zelený bicykel, vďaka ktorému budú môcť obyvatelia 48-tisícovej Prievidze onedlho využívať na jazdu po meste 100 zelených bicyklov za jednorazový či mesačný poplatok. Samospráva tento podnikateľský projekt víta a podporuje.

BikeSharingPrievidza1

 

Za projektom stoja bratia Jaroslav Dian a Mirety Dian z Prievidze. Tvrdia, že v ľuďoch chcú prebudiť chuť presúvať sa na krátke trasy ekologickejším, ekonomickejším a zdravším spôsobom. Prievidžania budú môcť podľa nich „zahodiť“ hlúpy zvyk všade chodiť autom, čo by pozitívne ovplyvnilo hustotu premávky a aj stav emisií v ovzduší.

 

BikeSharingPrievidza2

 

Službu spustia v najbližších týždňoch

Službu plánujú spustiť v nadchádzajúcich týždňoch. Najviac starostí mali bratia s administratívou a vybavovaním potrebných povolení. „Priznám sa, že v kritických okamihoch som mal chuť sa na to vykašľať,“ povedal Mirety Dian. Na úradoch sa bratia Dianovci stretli s pozitívnymi ohlasmi a ochotou pomôcť, „papierový“ kolotoč však museli absolvovať.

Hovorca Prievidze Michal Ďureje potvrdil, že samospráva projekt víta, je mu naklonená a realizátorom poskytla maximálnu súčinnosť. Projekt je plne v réžii bratov, dotáciu nežiadali ani od mesta, ani od regiónu či EÚ. „Chceli sme spustiť projekt ešte tento rok, a nie sa o ňom len rozprávať,“ povedali.Informácie o tom, koľko do projektu investovali a kedy očakávajú návratnosť však bratia zverejniť nechceli.

Elektronický systém bol drahý, vymysleli si svoj

Bike sharing v zahraničí funguje elektronicky. Stojan s bicyklom je pripojený na internet a po úhrade platobnou kartou magnetický zámok odomkne bicykel. Stojany v Prievidzi na internet pripojené nebudú a nebude možné platiť platobnou kartou. Zákazníci sa budú musieť zaregistrovať.

 

BikeSharingPrievidza3

 

Dianovci mali problém so systémom, cenová ponuka, ktorú dostali od spoločnosti predávajúcej elektronické systémy, bola nad ich možnosti. Neskôr našli systém, ktorý vymysleli Slováci, ale ani po opakovanej snahe sa im s nimi nepodarilo skontaktovať. „Veľmi nás to mrzelo a museli sme si ho teda vymyslieť sami,“ povedal Mirety Dian.

Bratia chceli jednoduchý a bezpečný systém, preto budú službu poskytovať iba registrovaným klientom bez viazanosti. Registrovať sa ľudia môžu cez internetovú stránku alebo v priestoroch Zeleného bicykla v Prievidzi. Požičiavanie bicyklov bude možné cez webovú aplikáciu z mobilného telefónu, tabletu, počítača, neskôr vraj aj prostredníctvom SMS. Jednorazová jazda bude stáť 49 centov, neobmedzene celý mesiac bude možné bicykle využívať za mesačný poplatok 4,90 eura.

 

BikeSharingPrievidza4

 

Dianovci majú skúsenosti z podnikania v službách aj v doprave, pri tomto projekte však natrafili na nové výzvy, s ktorými nemali skúsenosti. Na jednej strane množstvo administratívy, na druhej tvorba systému a na tretej jeho realizácia. „Na začiatku sme iba vedeli, že sa to dá zrealizovať, ale plánik nám nik nedal. V takom duchu sme pracovali od začiatku. Od prvotnej myšlienky cez návrh stojanu, systému až po poslednú zatiahnutú skrutku na bicykli,“ povedal Mirety Dian. Najviac ich inšpiroval český bike sharingový systém Rekola s ružovými bicyklami v šiestich českých mestách.

Ako je na tom Prievidza s cyklotrasami?

Priestorpre cyklistov majú v Prievidzi podľa podnikateľov vyznačený len niektoré cesty a väčšina z nich je už vyblednutá. Dôležitú úlohu teda hrá aj spolupatričnosť vodičov a cyklistov. Mesto má však podľa nich aj pekné úseky, kadiaľ sa dá obísť ranná dopravná špička – napríklad atraktívny úsek popri rieke alebo Námestie slobody, ktoré sa tento rok uzavrelo pre autá a povolil sa vjazd cyklistom. Podľa hovorcu mesta sú v meste Prievidza v súčasnosti vyznačené na niektorých úsekoch cyklistické trasy - 14 kilometrov cyklodopravných a 13 kilometrov cykloturistických. Potvrdil, že značenie je už v nevyhovujúcom stave a nezodpovedá súčasným potrebám a technickým predpisom.

Mesto tvrdí, že má záujem podporovať cyklodopravu ako plnohodnotný druh dopravy v rámci mestskej mobility. V súčasnosti v spolupráci s mestom Bojnice, ktorého hranice sa Prievidze dotýkajú, pripravuje strategický dokument „Zásady rozvoja cyklistickej dopravy miest Prievidza a Bojnice“. Dokument definuje návrh siete cyklistickej infraštruktúry spolu so zonáciou územia súvisiacou s určením prípustného zaťaženia automobilovou dopravou.

Cyklotrasa do Bojníc

Obe mestá pripravujú veľký spoločný projekt - cyklotrasu medzi Prievidzou a turisticky atraktívnymi Bojnicami. Cyklotrasa povedie popri rieke Nitra. Cyklistický chodník Prievidza – Bojnice je podľa hovorcu M. Ďureje v súčasnosti vo fáze obstarávania spracovateľa projektovej dokumentácie, pričom na financovaní projektovej dokumentácie sa podieľajú mestá Prievidza a Bojnice. Peniaze na realizáciu by chceli získať z eurofondov.

 

BikeSharingPrievidza5

 

Bratia Dianovci veria, že po spustení ich služby a jej využívaní začne aj samospráva s ďalšími úpravami, ktoré umožnia bezstarostné presúvanie sa práve cyklistom. Ak podnikateľský nápad , ktorý zrejme nevyžaduje extrémne vysoké vstupné investície, v Prievidzi uspeje, mohli by sa ním nechať inšpirovať aj iné slovenské mestá. Možno práve to by mohla byť cesta, ako vytvoriť tlak na samosprávy, aby vytvárali podmienky na ekologické druhy dopravy.

Zdroj: trend.sk

 

A ako sa bude tento ambiciózny projekt ďalej vyvíjať? Portál vyhodnevmeste.sk Vás bude o ňom informovať.