Ako stráviť veľkonočné sviatky bez tráviacich ťažkostí?

 

Ako stráviť veľkonočné sviatky bez tráviacich ťažkostí?

VelkonocneJedlo

 

Sviatočné hodovanie je poriadnou záťažou pre naše trávenie.

 

Ak aj vy máte najradšej na veľkonočných sviatkoch práve všetky tie dobroty, ktoré nás už o pár hodín čakajú, zbystrite pozornosť!

 

Nie vždy si totiž náš organizmus dokáže poradiť so všetkými tými šunkami, klobáskami, vajíčkami či šalátikmi, ktoré skonzumujeme. Nehovoriac o tom, že po sviatkoch si mnohí z nás budú zapínať opasok o dierku nižšie. Výhodne v meste vám poradí, ako sa tráviacim ťažkostiam môžete vyhnúť. 40-dňový pôst sa končí a začína sa veľkonočné hodovanie. Lekári upozorňujú, že majonézový šalát, vyprážané mäso, koláče a k tomu ešte alkohol predstavujú skutočnú záťaž pre naše trávenie. Ak trpíte ochoreniami žalúdka prípadne vás trápi žlčník, opatrní by ste mali byť dvojnásobne.

Odborník na zdravú výživu radí nahradiť niektoré tradičné potraviny inými, ktoré nám uškodia menej: „Bez šunky si Veľkú noc hádam ani nevieme predstaviť. Klasickú údenú však možno nahradiť chudou šunkou s 1 - 3 g tuku/100 g. Nepriberieme a nepokazíme si ani trávenie,“ radí. Podobne je to aj s inými potravinami. Ak však už príde k prejedeniu a problémom s trávením, skúste domáce triky. „V mnohých prípadoch tráviacich ťažkostí si pri diétnej chybe môžeme pomôcť aj sami,“ vysvetľuje Lucia Kizeková, diabetologička z Univerzitnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach. Ale pozor! Ak problémy ani po nasadení diéty neustúpia, treba vyhľadať lekára „ Bez lekárskej pomoci sa nezaobídu ľudia so žlčníkovým záchvatom,“ dodáva Kizeková.

 

5 tipov, ako ľahšie odoláte nezdravým dobrotám

1. Ráno začnite bohatými raňajkami - ak máte dostatok výživy od začiatku dňa, budete menej náchylní na konzumáciu nezdravých, i keď chutných jedál.

2. Pripravte si veselé taniere - vkusne nakrájané a naservírované ovocie či zelenina by nemali chýbať ani na vašom stole. Ak si z nich počas dňa budete „zobkať“, nebudete pociťovať až taký hlad, a tak lepšie odoláte veľkonočným dobrotám (alebo ich zjete aspoň menej).

3. Veľkonočné menu - aj keď ste vyznávačom klasiky, tento rok skúste šunku či klobásy obohatiť o rovnako veľké porcie zeleniny - varenej, dusenej či surovej. Namiesto koláča stavte na tmavé pečivo.

4. Pochutiny - ak čakáte návštevu, nemusíte sa spoliehať len na klasické čipsy či suché sladké pečivo - zvoľte sušené ovocie, tekvicové jadierka alebo inú zdravú alternatívu.

5. Jedzte pravidelne a nikdy si nesadajte k stolu hladní! 60 % denného príjmu potravín by ste mali zjesť do 15. hodiny.

 

Čím môžete nahradiť, radí odborník na zdravú výživu

- Maslo – keďže žiadne veľkonočné menu sa bez neho nezaobíde, nemusíte ho z jedálneho lístka vylúčiť úplne, postačí, ak ho nahradíte napr. rastlinným tukom s nízkym obsahom nasýtených mastných kyselín.

- Klobásy – ak je to možné, skúste ich vynechať úplne. Ak sa však silou-mocou chcete držať tradícií, voľte skôr symbolické množstvá. Stavte na suchšie druhy s cesnakom.

- Šunka – zameňte ju za chudú šunku s 1 – 3 g tuku/100 g.

- Biele pečivo – jeho adekvátnou náhradou je pečivo z celozrnnej múky, ktoré je nielen zdravšie, ale vás aj viac zasýti.

- Šľahačka – vymeňte ju za oveľa menej kalorický odtučnený tvaroh. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, je jej adekvátnou chuťovou náhradou.

- Alkohol – voľte iba najsuchšie druhy s čo najnižším obsahom zvyškového cukru (sekt, víno) a alkoholu. Rezolútne sa vyhýbajte čokoládovým či vaječným likérom – sú mimoriadne kalorické.

- Vyprážanie – skúste radšej jedlá piecť či dusiť, najlepšie na pare.

- Koláče – mnohé tradičné recepty sú zbytočne presladené, skúste množstvo cukru v nich znížiť alebo použite nekalorické sladidlá.

 

Najčastejšie tráviace ťažkosti

- žalúdočná nevoľnosť

- žlčníkový záchvat

- zápcha

- otrava alkoholom

 

Prvá pomoc po prejedení

- Vhodné sú minerálne vody alebo bylinkové čaje – z nich uprednostňujte mätový alebo zázvorový, ktoré pôsobia proti nevoľnosti a kŕčom. Zázvor navyše prispieva k lepšiemu tráveniu tukov.

- Ak vás sužujú aj bolesti hlavy, uľaví vám harmančekový čaj.

- Na upokojenie žalúdka poslúžia dobrý domáci kurací či hovädzí vývar.

- Pri hnačkových stavoch siahnite po čiernom uhlí.

- Pri ťažkostiach so žalúdkom môžu pomôcť jablko či citrónová šťava, vhodný je aj nápoj z banánov a medu.

- Ľahší žlčníkový záchvat zvládnete aj prísnou diétou a liekmi (analgetiká, spazmolytiká).

- Pri zápche potrebujete veľa tekutín a vlákniny – ovsené vločky a ovocie.

 

Kedy navštíviť lekára, radí Lucia Kizeková, diabetologička, UN L. Pasteura Košice

Ak tráviace ťažkosti ustupujú pomaly, prípadne sa váš stav nemení alebo zhoršuje, vyhľadajte lekársku pomoc. Tráviace ťažkosti môžu byť sprevádzané celým radom iných symptómov – najčastejšie sú to pocit celkovej nevoľnosti, pocit na odpadnutie, slabosť, malátnosť, triaška, zvýšené potenie či pocit búšenia srdca. Môžu sa objaviť aj hnačky a vracanie, čo vedie k dehydratácii až kolapsu, najviac ohrození sú starší ľudia a malé deti. Bez pomoci lekára sa nezaobídu ani ľudia so žlčníkovým záchvatom – bolesť býva kolikovitá, často skľučujúca. Základom lekárskej liečby je podávanie infúzií.

 

Ako sa dostať po sviatkoch do normálu?

* Predovšetkým sa snažte počas Veľkej noci jesť a piť tak, aby ste sa nemuseli dávať do poriadku.

* Jednoduchým opatrením pred neprimeraným prejedaním môže byť napr. zvýšený pitný režim – ak vypijete podstatne viac vody, zostane vám menej „miesta“ na jedlo.

* Nezabúdajte na pohybový režim – počas sviatkov máte omnoho viac voľna, preto by ste sa mali aj viac hýbať.

* Ak ste to s jedlom prehnali, dajte si po sviatkoch aspoň jeden očistný deň, počas ktorého dodržiavajte miernu hladovku a pite dostatok vody, ovocných alebo zeleninových štiav.

* Postupne prechádzajte na zemiaky, mrkvu, ryžu, rascovú polievku bez zápražky, chudé biele mäso či ryby.

Zdroj: Nový Čas